PROMETNO-INFORMACIJSKI CENTER ZA DRŽAVNE CESTE
MOJ PIC RSS TWITTER MOBILNI PORTAL ENGLISH

Zimske razmere

15. november je tisti datum, ko začno veljati posebna pravila za udeležence v prometu. ZVCP opredeljuje zimske razmere takole:

Zimske razmere so na cesti ali njenem delu izven navedenih datumov tudi takrat, ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali ko je vozišče zasneženo, zaledenelo (ledna deska) ali poledenelo (poledica).

V teh primerih je potrebno opremiti vozila z zimsko opremo, za katero pa po Pravilniku o napravah in opremi vozil (8. in 9. člen) šteje:

1.    Pri dvoslednih motornih vozilih, katerih največja dovoljena masa ne presega 3.500 kg, in priklopnih vozilih, ki jih vlečejo:

  • zimske pnevmatike na vseh kolesih ali
  • poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa ali verigam enakovredni pripomočki. Vozila s štirikolesnim pogonom morajo imeti v primeru stalnega pogona snežne verige vsaj za zadnjo os in v primeru priklopljivega pogona vsaj za stalno vklopljeno os.

Pogoji za uporabo snežnih verig so izpolnjeni takrat, ko je na vozišču toliko snega, da pnevmatika med vožnjo ne pride v stik s površino vozišča (za pnevmatiko ostaja snežena sled).

2.    Pri dvoslednih motornih vozilih, katerih največja dovoljena masa presega 3.500 kg, in priklopnih vozilih, ki jih vlečejo:

  • zimske pnevmatike najmanj na pogonskih kolesih ali
  • poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa ali verigam enakovredni pripomočki. Vozila s štirikolesnim pogonom morajo imeti v primeru stalnega pogona snežne verige vsaj za zadnjo os in v primeru priklopljivega pogona vsaj za stalno vklopljeno os. Poleg tega morajo imeti ta vozila v opremi še lopato.

3.    Kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, morajo biti globoki najmanj 3 mm.

4.    Zimske pnevmatike so tiste pnevmatike, ki imajo na boku proizvajalčevo oznako "M+S".

5.    Ne glede na prej navedene pogoje štejejo za zimsko opremo vozil, ki so v prometu v priobalnem področju Slovenije, poletne pnevmatike. Priobalno področje je območje, ki ga omejuje obala Jadranskega morja, meja z R. Italijo, meja z R. Hrvaško ter naslednje ceste (ki so vključene v to področje):

  • G 1-7 mejni prehod Krvavi potok - Kozina,
  • R2-409 Kozina - Klanec,
  • G 1-10 Klanec - Kastelec in
  • R3-623 Kastelec - Podgorje - meja z R. Hrvaško.


Čeprav zakon tega ne predpisuje pa je po nasvetu policije priporočljivo na vozilu pregledati še naslednje stvari:

  • akumulator - pregledati, očistiti in namazati je treba kabelske priključke ter preveriti stanje elektrolita v celicah;
  • hladilni sistem - preveriti je potrebno gostoto in raven hladilne tekočine;
  • sistem za dovod zraka v vozilo - priporočljivo je preveriti, ali se v sistemu nahajajo tujki (smeti ali posušeno listje);
  • olje v motorju - gladina olja mora vedno segati med obe oznaki (max - min) na merilni palici;
  • sistem za močenje vetrobranskega stekla - preveriti je treba količino vode v posodi ter ji dodati zadostno količino sredstva proti zmrzovanju;
  • metlice brisalcev - preveriti njihovo izrabljenost in jih po potrebi zamenjati;
  • klinasti jermen - preveriti je treba stanje in napetost jermena, ki zagotavlja vrtenje alternatorja, črpalke hladilne tekočine in drugih naprav;
  • sistem za dovod goriva - pri vozilih z dizel motorjem je priporočljivo pregledati in po potrebi očistiti filter za gorivo;
  • tesnila vrat - če jih bomo občasno namazali z glicerinom, v mrzlih dneh kljub mokroti vrata ne bodo primrznila;
  • ključavnice na vratih in pokrovu prtljažnika - občasen vbrizg WD 40 ali podobnega antikorozivnega sredstva bo preprečil pomrznjenje ključavnice.

Seveda pa je pri vožnji pozimi je potrebno kljub zimski opremi upoštevati tudi dejstvo, da so vozne razmere bistveno drugačne kot poleti.

Policisti zato priporočajo naslednje:

  • Hitrost vozila zmanjšajmo in ga prilagodimo razmeram ter stanju vozišča.
  • Povečajmo varnostno razdaljo med našim vozilom in vozilom, ki vozi pred nami.
  • Zavirajmo narahlo in po potrebi postopno, z večkratnim pritiskom na stopalko. Ne spreminjajmo smeri vožnje sunkovito, saj vsako tako ravnanje lahko povzroči zanašanje vozila.
  • Zelo pomembna je izbira pravilnega prestavnega razmerja, ker lahko premajhna moč na pogonskih kolesih zmanjša učinkovitost vodenja vozila in onemogoči potrebne popravke smeri vožnje, prevelika moč na pogonskih kolesih pa povzroči zdrs pogonskih koles in zanašanje vozila.
  • Vozimo čim bolj enakomerno, brez premočnega pospeševanja ali zmanjševanja hitrosti.
  • Posebej bodimo pozorni na izpostavljene dele ceste, kjer se pogosteje pojavlja poledica (viadukti, mostovi, ceste skozi gozd, odseki, ki tudi čez dan ostajajo v senci, ipd.) 
  • Računajmo z daljšim časom potovanja, zato se od doma odpravimo prej kot običajno.
  • Med vožnjo bodimo zbrani, predvsem pa strpni do drugih udeležencev v prometu. V takih razmerah je še posebno pomembna vozniška kultura, etika in solidarnost.

Voznikom oz. uporabnikom vozil svetujemo, da imajo v vozilu tudi metlico, s katero lahko očistijo  sneg z vozila ter strgalo za čiščenje zaledenelih steklenih delov vozila. Vozilo, s katerega ni odstranjen sneg oz. led se ne sme uporabljati v cestnem prometu, saj padajoči sneg in led ogrožata ostale udeležence v prometu.

VOŽNJA POZIMI IN UPOŠTEVANJE SIGNALIZACIJE


Foto: (www.cpg.si)

Kljub temu, da vzdrževalci cest nimajo pristojnosti kot jih premore policija, njihova opozorila na cestah niso sama sebi namen, zato priporočamo upoštevanje njihovih navodil, predvsem v primeru močnega sneženja. Pluženje in čiščenje cest je nemogoče, če vozniki ne upoštevajo postavljenih oznak in predvsem, če vozniki tovornih vozil ne upoštevajo ZVCP, ki v takšnih primerih predvideva izločanje iz prometa. 

Zato se pozimi pojavljajo na posameznih odsekih kolone vozil dolge več kilometrov v katerih vozniki čakajo tudi po 5  in več ur. Saj je čiščenje cest nemogoče, kadar so vozišča polna vozil in kadar vozniki ne upoštevajo  prometne signalizacije in pravil o zimski opremi.


Foto: (www.rospa.com)

Težko si je namreč zamisliti, da bi vzdrževalci cest lahko očistili cesto na ki zgleda takole:


Foto: (www.englishrussia.com)

Slika, ki je sicer iz centra Moskve se pogosto pojavi tudi pri nas, predvsem na primorski avtocesti med Vrhniko in Logatcem ter na dolenjski avtocesti na relaciji Grosuplje – Višnja Gora.

Ob tem zakon (ZVCP) določa, da kadar na občinski cesti ali njenem delu ni mogoč varen promet vozil zaradi zimskih razmer, močnega vetra, naravne ali druge nesreče ali drugih podobnih okoliščin, varnosti cestnega prometa pa ni mogoče zagotoviti na drug način, lahko pristojni občinski organ začasno prepove promet vseh ali posameznih vrst vozil ali skupin vozil, oziroma dovoli vožnjo samo tistih vozil, ki so ustrezno opremljena. O prepovedi prometa mora nemudoma na primeren način obvestiti javnost, pristojno policijsko postajo in regijski center za obveščanje, del ceste, na katerem velja prepoved, pa označiti s predpisano prometno signalizacijo.
V oteženih zimskih razmerah vedno načrtujmo svoja potovanja. Pri tem moramo upoštevati vremenske in prometne razmere ter se zavedati, da bomo na cilj prišli le s preudarno, strpno, racionalno in defenzivno vožnjo.


(Foto:Reuters)

Prav tako moramo vedeti, da potrebujemo za isto pot v zimskih razmerah bistveno več časa kot v poletnem času, zato ne izzivajmo usode in si vzemimo čas ter pridimo na načrtovani cilj nepoškodovani.


Vir: Policija, ZVCP, Pravilnik o napravah in opremi vozil

© 2006-2017 Prometno-informacijski center za državne ceste, DARS d.d.